Tidstavle
2023 | Det genopstillede Dragespringvand - placeret midt på pladsen og forenet med sit ydre bassin - indvies 14.06. |
2023 | Borgerrepræsentationen vedtager 02-03 at arbejde videre i anden fase af Den Grønne Boulevard med hovedløsning 1, som består af to korte tunneler hhv. fra Bispeengbuen til Søerne og fra Jarmers Plads til Rysensteensgade. |
2022 | Plantning af 6 træer i midterrabatten på H. C. Andersens Boulevard 15.11. |
2022 | Genopstillingen af Dragespringvandet til en ny placering midt på pladsen påbegyndes 12.09. |
2020 | Dragespringvandet nedtages 02.-06.11. og transporteres til Fyn med henblik på istandsættelse hos Skulpturstøberiet i Svendborg. |
2020 | Syv partier i Borgerrepræsentationen, S-R-SF-V-K-DF-Fremad, underskriver 02.09. budgetaftale for København 2021. Der afsættes 5 mio. kr. til en foranalyse af en nedgravning af trafikken på Åboulevard og H. C. Andersens Boulevard fra Bispeengbuen til Langebro. |
2019 | Cityringen og metrostationen på Rådhuspladsen indvies af HM dronning Margrethe og åbnes for drift 29.09. |
2019 | Borgerrepræsentationen vedtager 22.08. at opretholde den midlertidige lukning af Vester Voldgade for gennemgående biltrafik ved Rådhuspladsen på ubestemt tid. |
2019 | Cykelsti tværs over pladsen mellem H. C. Andersens Boulevard og Vester Voldgade åbnes 19.03. |
2018 | 49 træer plantes på Rådhuspladsens nordlige side 10.-14.12. |
2018 | Det ca. 4 meter høje, grønne metrohegn fjernes 06. |
2017 | Trafik- og Miljøudvalget drøfter 22.05. en eventuel permanent lukning af Vester Voldgade for gennemkørende bil- og bustrafik. Udvalget beslutter at henvise beslutningen om en trafikal fredeliggørelse til forhandlingerne om budget 2018. |
2016 | Trafik- og Miljøudvalget vedtager enstemmigt 21.11., dels at flytte Dragespringvandet og genetablere den oprindelige ydre kumme, dels at plante træer på metroforpladsen. I forlængelse af et medlemsforslag fra Enhedslisten vedtages det at gennemføre en trafikanalyse af Vester Voldgade m.m. for at Rådhuspladsen kan fremstå som et samlet hele. |
2014 | På mødet 07.04. bekræfter Teknik- og Miljøudvalget efter en ny høring Borgerrepræsentationens vedtagelse om at omdøbe en del af Rådhuspladsen til Regnbuepladsen. Ny ikrafttrædelsesdato 01.07. |
2014 | Borgerrepræsentationen vedtager 06.02. at omdøbe en del af Rådhuspladsen – »Pladsen ved Vartov« – til Regnbuepladsen med virkning fra 01.03. |
2013 | Indre By Lokaludvalg drøfter og beslutter 12.12. »Idékatalog for udvikling af Rådhuspladsen-området«. Kataloget skal bruges som værktøj og inspirationskilde for den videre udvikling af området og indgår som en del af lokaludvalgets ønsker til Københavns Kommunes budget 2015. Link |
2013 | Vesterbros Passage omlægges 01.-12.: arkitekt Schønherr. |
2013 | »Trafik og bymiljø i Nørre Kvarter - idekatalog« (2. udg.) vedtages på Teknik- og Miljøudvalgets møde 12.08. »Indsats 1« om opretholdelse af spærringen for biltrafik på Vester Voldgade mellem Strøget og Vestergade udgår af kataloget. |
2013 | Det ombyggede Industriens Hus tages i brug 06.05. Officiel indvielse 10.06. |
2013 | Omlægningen af »Pladsen ved Vartov« (og Vester Voldgade) indvies 23.02. |
2012 | Borgerrepræsentationen vedtager 29.11. lokalplan »Rådhuspladsen Metrostationsplads«. I forhold til lokalplanforslaget er lokalplanområdet i den vedtagne Lokalplan nr. 480 indsnævret til kun at omfatte arealet omkring selve metrostationen. |
2012 | I forbindelse med Budget 2013 vedtager Borgerrepræsentationen 04.10., at der ultimo juni 2013 skal foreligge en »samlet projektudvikling« for området mellem Rådhuspladsen og Nørregade. Betjeningen af den eksisterende busterminal (stoppestedet) påregnes nedlagt i forbindelse med ibrugtagningen af metroen. |
2012 | Borgerrepræsentationen frigiver 23.08. en anlægsbevilling på 21,6 mio. kr. til Vesterbro Passage. |
2012 | Dagbladet Politiken udskriver 07.04. idékonkurrence om Rådhuspladsen. Link 3 præmierede forslag: Marie Fischer, Torben Schønherr Landskabsarkitekter, Hans Degn. Link |
2011 | H. C. Andersens Boulevard og Vesterbros Passage spærres for trafik 15.-21.09. i anledning af VM i landevejscykling. |
2011 | Anlæggelsen af »Pladsen ved Vartov« påbegyndes 10.08. |
2010 | Vester Voldgade lukkes 26.09. for gennemkørende trafik (undtaget cykler) ved krydset Vester Voldgade/Vestergade. |
2010 | Borgerrepræsentationen frigiver 23.09. en anlægsbevilling på 21,2 mio. kr. til »Pladsen ved Vartov« (pkt. 16). |
2010 | Ombygningen af Industriens Hus påbegyndes 01.09: arkitekt Lars Bendrup / TRANSFORM. |
2010 | Teknik- og Miljøudvalget godkender 22.03., at der udarbejdes forslag til lokalplan for hver af de 14 metroforpladser (inkl. Rådhuspladsen st.) i Københavns Kommune (pkt. 11). |
2010 | Busterminalen nedrives 11.02.-12.03. |
2010 | Borgerrepræsentationen bevilger 28.01. 1,3 mio. kr. til videreudvikling af vinderprojektet fra konkurrencen om »Pladsen ved Vartov«: arkitekt Hackett Hall McKnight (pkt. 8). |
2009 | Movia lukker billetsalget i busterminalen 30.11. DR sender »Aftenshowet« for sidste gang fra studiet i busterminalen 15.12. |
2009 | Borgerrepræsentationen godkender 10.06. programmet for en international konkurrence for »Pladsen ved Vartov« inkl. den østlige side af Rådhuspladsen (opr. Halmtorvet) (pkt. 8). |
2008 | På anbefaling af Teknik- og Miljøudvalget beslutter Borgerrepræsentationen 18.09., at der ikke på nuværende tidspunkt igangsættes yderligere forundersøgelser af en nedgravning af H. C. Andersens Boulevard og Vesterbrogade (pkt. 11). |
2008 | En screeningsrapport udarbejdet af Via Trafik 22.05. gennemgår 4 scenarier: en lang boret tunnel (A), en kort cut and cover tunnel (B), en neddrosling af trafikken (C) og en forskønnelse af de eksist. forhold (D). Teknik- og Miljøforvaltningen fraråder en forundersøgelse af alt. A og B. Link |
2008 | Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at der ikke foretages en undersøgelse af konsekvenserne af at nedgrave H. C. Andersens Boulevard. Ved Teknik- og Miljøudvalgets møde 09.04. vedtages med stemmerne 7 for og 1 imod et ændringsforslag om at undersøge alternative koncepter for at fjerne overfladetrafik på H. C. Andersens Boulevard (pkt. 9). |
2008 |
Det henviste forslag behandles på Teknik- og Miljøudvalgets møde 20.02. Det vedtages at lade Teknik- og Miljøforvaltningen skrive en indstilling (pkt. 14). |
2008 | Et medlemsforslag om nedgravning af H. C. Andersens Boulevard og Vesterbrogade stilles i Borgerrepræsentationen af V, C og O på mødet 24.01. Bred opbakning fra alle partier bortset fra Ø. Forslaget henvises til Teknik- og Miljøudvalget med stemmerne 35 for, 12 imod (pkt. 22). |
2007 | Teknik- og Miljøudvalget drøfter på mødet 05.12., om der skal udskrives en international idékonkurrence om Rådhuspladsens udformning. Sagen udsættes (pkt. 30). |
2007 | Loven om Metro Cityringen med station på Rådhuspladsen vedtages i Folketinget 01.06. Link |
2007 | Idéopgave besvares af 5 udvalgte, tværfaglige »teams«, der kommer med hver deres bud på udviklingen af Metropolzonen. |
2006 | Københavns Kommune lancerer begrebet Metropolzonen, området mellem søerne, middelalderbyen, havnen og hovedbanegården. |
2002 | Borgerrepræsentationen beslutter 22.08. på anbefaling af Bygge- og Teknikudvalget, at arkitektkonkurrencen opgives, og at principbeslutningen om en lokalplan for Rådhuspladsen og nedrivning af busterminalen frafaldes (pkt. 22). |
2000 | Bygge- og Teknikudvalget beslutter 29.11., at der skal udskrives en arkitektkonkurrence for området Rådhuspladsen, del af Vester Voldgade inkl. pladsen foran Vartov og Vesterbros Passage til Bernstorffsgade. |
2000 | |
1999 | I forbindelse med budget 2000 tiltræder Borgerrepræsentationen 14.10. en hensigtserklæring om at udskrive en arkitektkonkurrence om busterminalen og den fremtidige indretning af Rådhuspladsen. |
1997 | Borgerrepræsentationen beslutter 25.09., at busterminalen principielt skal nedrives, men at der forinden skal vedtages en lokalplan. |
1997 | Konkurrence om en ny Rådhusplads udskrives af dagbladet Politiken. 1. præmie: Thomas Schytt Poulsen. |
1995 | I anledning af Kulturbyåret 1996 realiseres dele af førstepræmieprojektet fra 1979 med den skålformede plads og busterminalen 1995-96: arkitekt Svend Axelsson. |
1980 | Industriens Hus opføres 1978-80: arkitekt Erik Møller. |
1979 | Idékonkurrence om Rådhuspladsen udskrives af Københavns Kommune i anledning af Akademisk Arkitektforenings 100 års jubilæum. 1. præmie: Knud Holscher, Svend Axelsson, Krohn & Rasmussen. |
1970 | Sidste sporvognslinje over Rådhuspladsen, linie 16, nedlægges. |
1962 | Strøget omdannes til gågade. |
1960 | Nye Danskes Hus opføres 1958-60: arkitekt Ejner Graae og Henning Helger. |
1954 | Vestre Boulevard udvides til 6 kørebaner og omdøbes 1955 til H. C. Andersens Boulevard. |
1948 | »Muslingeskallen« sløjfes (1947) og »Stavkirken« nedtages. |
1942 | Idékonkurrence om Rådhuspladsens fremtid udskrives af Københavns Kommune. 1. præmie: Frits Schlegel. |
1939 | Dagmarhus opføres 1937-39: arkitekt Christian Kampmann og Hans Dahlerup Berthelsen. |
1936 | Richshuset opføres 1934-36: arkitekt Alf Cock-Clausen. |
1931 | Gennemgribende omlægning af pladsen i forbindelse med flytning af sporvejslinjerne. Første trafiklys, »Stoppenålen«, opstilles. Fodgængertunnel etableres. |
1929 | Kreditkassens Hus (Rådhuspladsen 59) opføres 1928-29: arkitekt Einar Ambt og Georg Juul Brask. |
1927 | Tilskærernes Hus (Rådhuspladsen 75) opføres 1923-27: arkitekt Arthur Wittmaack og Vilhelm Hvalsøe. |
1918 | Mindre omlægning af pladsen i forbindelse med flytning af sporvejslinjerne. |
1914 | Lurblæserne opstilles: kunstner Siegfried Wagner og Anton Rosen. |
1910 | Palads-Hotellet opføres 1907-10: arkitekt Anton Rosen. |
1909 | Rådhuspladsen 77 (hj. af Farvergade) opføres 1908-09: arkitekt Rogert Møller og Valdemar Dan. |
1905 | A/S Ferrum (Politikens Hus) opføres 1904-05, hjørnehuset dog først 1906-07: arkitekt Philip Smidth. |
1905 | Rådhuset opføres 1892-1905: arkitekt Martin Nyrop. Grundsten nedlagt 1894. Rejsegilde på tårn 1898. Borgerrepræsentationens mødesal indviet 1903. |
1904 | Dragespringvandets indre kumme opsættes, ydre bassin (nu sløjfet) tilføjes 1908, tyren i kamp med dragen opsættes 1923: kunstner Thorvald Bindesbøll og Joakim Skovgaard. |
1903 | Trafikmestervagten og ventesalen, »Stavkirken«, opføres: arkitekt Thorvald Jørgensen. |
1903 | Hotel Bristol (Absalons Gaard) opføres 1902-03: arkitekt Vilhelm Fischer. |
1902 | »Muslingeskallen« foran rådhuset og resten af Rådhuspladsen anlægges 1901-03. |
1900 | |
1899 | Den lille Hornblæser opstilles: kunstner Hans Peder Pedersen-Dan og B. Fischer. |
1899 | Første elektriske sporvogn passerer pladsen. |
1896 | Hotel Metropol (B.T.-Centralen) opføres: arkitekt Philip Smidth. |
1893 | Halmtorvet omdøbes til Raadhuspladsen. |
1893 | Helmerhus (Utrecht-bygningen) opføres 1892-93: arkitekt Knud Arne Petersen og Henrik Hagemann. |
1893 | Kunstindustrimuseum (H. C. Andersen Slottet) opføres 1892-93: arkitekt Vilhelm Klein. |
1890 | Vestre Boulevard anlægges. |
1888 | Den Nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling. |
1885 | Den sidste rest af Vestervold ved Halmtorvet sløjfes. |
1883 | Dagmar-Teatret opføres 1881-83: arkitekt Ove Petersen. Nedrives 1937. |
1875 | Pipers Hus opføres: arkitekt Vilhelm Klein. Nedrives 1957. |
1874 | Central Hotel med Café Paraplyen opføres 1873-74: arkitekt Vilhelm Klein. Nedrives 1934. |
1872 | Den Nordiske Industri- og Kunstudstilling. Industribygningen opføres 1870-72: arkitekt Vilhelm Klein. Nedrives 1977. |
1867 | Dæmning over stadsgraven - Vesterbros Passage. |
1863 | Første hestesporvogn, Frederiksberg Runddel - Skt. Annæ Plads, passerer Halmtorvet. |
1857 | Vesterport nedrives. |